Wat is de akte van je woning?
Wie een woning koopt in ons land is wettelijk verplicht om een akte te laten opmaken door de notaris.
Maar waarom heb je precies een akte nodig en wat is het kostenplaatje? We leggen hieronder uit wat er allemaal komt kijken bij een notariële aankoopakte.
Zo regel je de akte van je nieuwe woning stap voor stap:
1. Voorbereidend werk door de notaris
Tussen het tekenen van het compromis en de akte zoekt de notaris een aantal praktische zaken op. Hij of zij controleert eerst en vooral de identiteit van de verkoper. Dit om onder andere te achterhalen of de verkoper geen belastingen verschuldigd is aan de staat of achterstallige betalingen moet aan de sociale zekerheid. Ook bekijkt de notaris wat de functie is van het pand (woning, handelzaak, etc.) en of de stedenbouwkundige voorschriften nageleefd werden. Op basis van dit opzoekingswerk kan je als koper met een gerust hart de aankoop afronden.
2. Ondertekenen van de akte
Binnen de 4 maanden na het tekenen van het compromis moeten koper en verkoper samen naar de notaris om de akte te laten verlijden. Dit houdt in dat de akte voorgelezen en ondertekend wordt door alle partijen. Voor de akte effectief ondertekend wordt moet jij als koper wel eerst de registratierechten, het ereloon van de notaris en de aktekosten betalen aan de notaris. Verder in dit artikel sommen we in detail op wat deze kosten inhouden.
3. Officiële indiening van de akte
In de 15 dagen na de ondertekening van de notariële akte door jou en de verkoper laat de notaris dit document registreren op het registratiekantoor. Hij of zij zorgt ervoor dat de registratierechten betaald worden aan dit kantoor.
De notaris regelt hiernaast ook de overschrijving van een afschrift van de akte naar het hypotheekkantoor. In hypotheekkantoren wordt bijgehouden wie de eigenaars zijn van de onroerende goederen in ons land. Vanaf dat moment kunnen derden geen aanspraak meer maken op de woning. Als de verkoper bijvoorbeeld schuldeisers heeft kunnen zij nu geen beslag meer laten leggen op het pand.
Welke kosten zijn er verbonden aan een akte?
Voor de ondertekening van de akte moet je eerst de registratierechten, het ereloon van de notaris en administratieve kosten betalen aan de notaris. Bereken via de rekenmodule van notaris.be op hoeveel kosten je hiervoor in totaal mag rekenen.
Ontdek alle mogelijkheden voor jouw nieuwe thuis in ons gratis inspiratieboek.
Je bouwplannen vlot realiseren? Hyboma helpt je op weg.
Aan het begin van een bouwtraject sta je voor heel wat keuzes. Om het je makkelijker te maken, tonen we je graag enkele voorbeelden van hoe wij voorgaande projecten aanpakten. Van plannen en indeling tot bouwstijl en afwerking.
Vraag nu ons inspiratieboek aan en ontvang eerstdaags de leukste woonideeën in je bus.